Prehrana med decembrskimi prazniki še nikoli tako pomembna kot letos

Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ) je dne 22.12.2020 na svoji strani objavil članek o prehrani med decembrskimi prazniki. 
Nekaj poudarkov iz teksta:
Decembrske praznike bomo letos vsi preživeli malo drugače, saj imamo opravka z nepovabljenim gostom po imenu SARS-CoV-2. Prav on nam bo narekoval, kako bomo praznovali. Krog bližnjih za praznično mizo bo ožji, tudi obiske bomo morali preložiti v prihodnost. Vseeno pa poskusimo ohraniti naše navade in običaje, kolikor nam to omogočajo okoliščine. Pokličimo svoje bližnje in prijatelje po telefonu, pomislimo pa tudi na tiste, ki so sami.

Nov izziv, ki je pred nami, je prehrana med prazniki. Tradicionalno jo obogatimo  s prazničnimi jedmi. Uživamo več mesa in mesnih izdelkov, sladkega peciva, potic in tort, ki so bogat vir energije, maščob, še posebej zdravju škodljivih nasičenih maščob, soli/sladkorja in aditivov. Nič ni narobe, če se kak dan pregrešimo. Zavedati pa se moramo, da ni vsak decembrski dan praznik in da nekatera živila, če jih uživamo prepogosto, začnejo neugodno vplivati na naše zdravje, počutje in nenazadnje tudi na naš imunski sistem. Pri hrani v teh dneh ostanimo zmerni, upoštevajmo priporočila o uravnoteženi prehrani, popijmo dovolj tekočine, priporočljiva sta voda in nesladkan čaj. Alkohola pa čim manj, tem bolje. Najbolj zdrava odločitev je nič alkohola. 

Pomembno je, da se zavedamo, da ni vsak dan praznik in da nekatera živila neugodno vplivajo na zdravje. To so energijsko bogata živila, z veliko maščob, sladkorja in soli, po načinu priprave pa predvsem ocvrta. Praviloma taka hrana vsebuje tudi malo vlaknin. Prav taka živila pa se najpogosteje pojavijo na naših prazničnih krožnikih.

Izkoristimo ta čas in dajmo priložnost bolj zdravju koristnim izbiram

Tradicionalne praznične jedi, ki jih pripravimo po recepturah naših babic, res težko spremenimo v povsem »zdrave izbire«. Vseeno pa smo lahko malce bolj zmerni tudi pri pripravi dobrot. Če recimo pečemo torto ali potico, bodimo zmerni pri dodajanju maščob in sladkorja. Vsaj del živalskih maščob nadomestimo z npr. repičnim oljem. Vsaj del sladkorja nadomestimo z dodatkom cimeta. Priporočamo, da med prazniki ohranimo zmernost tako pri mizi kot tudi že v trgovini. Uživajmo zmerne količine mesa in mesnih izdelkov (manj mastne, z odstranjeno vidna maščoba), namesto mesa pogosteje vključimo mastne ribe, ki so bogate z omega-3 maščobnimi kislinami in vitaminom D. Izognimo se pretirano sladkim jedem, poleg tega pa vključimo v obroke za približno polovico krožnika zelenjave in sadja, ki so vir zaščitnih snovi in podpirajo naš imunski sistem, hkrati pa tudi energijsko in hranilno uravnotežijo obrok. V obroke vključimo tudi različne kaše ter izdelke iz polnovrednih žit, ki so prav tako vir zaščitnih snovi in energijsko in hranilno uravnotežijo obrok. S tem dosežemo tudi hitrejši in daljši občutek sitosti. Paziti moramo tudi na pitje. Ne pretiravajmo s sladkanimi pijačami, energijskimi napitki in alkoholom.

Z nobenim živilom ne smemo pretiravati. Ker so pred vrati prazniki, se bomo verjetno pri prehrani malce pregrešili, kar pa naj ne bo vsak dan. Tako kot zaužitje ene porcije zelenjave nima pozitivnih učinkov na zdravje, tudi enkraten obilni in prehransko manj ustrezen obrok ne bo imel večjih dolgoročnih posledic za naše zdravje. 
V ta namen so pripravili publikacijo Prehranski nasveti namenjeni posameznikom in družinam  v času nove virusne bolezni Covid-19, ki je na voljo na povezavi

PDF icon prirocnik_koncni_1.pdf